Właśnie czytasz

Psycholog radzi: jak pokonać pułapkę zajadania nerwów i radzić sobie ze stresem?

4794  
Udostępnij: 

Psycholog radzi: jak pokonać pułapkę zajadania nerwów i radzić sobie ze stresem?

Codzienność wielu z nas to nieustanna próba godzenia ze sobą całej masy obowiązków. Żyjemy bardzo szybko – można nawet powiedzieć, że coraz szybciej. Stawiane nam oczekiwania z każdym kolejnym dniem są bardziej wyśrubowane i aby im sprostać, trzeba robić wciąż jeszcze więcej i więcej. Od tych ekstremalnie wysokich oczekiwań, które często przez długie lata próbujemy spełniać, bardzo łatwo dojść do miejsca, w którym doświadczamy dużego i niejednokrotnie długotrwałego stresu.

24. 11. 2021 4 Min czytania Anna Gach
Psycholog radzi: jak pokonać pułapkę zajadania nerwów i radzić sobie ze stresem?

Kto z nas nie zna tego uczucia, kiedy ze stresu pocą się dłonie i ściska żołądek? No właśnie pewnie niemal każdy. Wszyscy w takich momentach szukamy sposobu na poradzenie sobie z tym, pocieszenie się czy rozładowanie napięcia. Niejednokrotnie metodą na zredukowanie stresu jest jedzenie, które aktywuje układ nagrody i prowadzi do wytwarzania w naszym mózgu specyficznych związków chemicznych.

Oczywiście, jeśli raz na jakiś czas zdarza nam się zajadać nerwy, to nie dzieje się nic złego. Co jednak w sytuacji, kiedy za każdym razem, gdy doświadczamy stresu, pierwszym odruchem na poradzenia sobie z nim jest sięgnięcie po jedzenie? Może się to okazać dla nas szkodliwe i wówczas warto wypracować metody na radzenie sobie z tzw. zajadaniem emocji. Stworzyłam listę sposobów na walkę ze stresem, innych niż za pomocą jedzenia.

Można by rzec, że stres jest nieodłączna częścią naszego życia i jeżeli jedzenie pomaga go odrobinę zniwelować, to w czym problem?

Otóż sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana. Jak już wcześniej wspomniałam, jeśli raz na jakiś czas w sytuacji dużego stresu pozwolimy sobie na to, by zrekompensować sobie te trudne emocje jedzeniem, to nie stanie się nic złego.

Powinniśmy zacząć bardzo dokładnie się sobie przyglądać w momencie, w którym zorientujemy się, że w nasze funkcjonowanie w sytuacjach stresowych wkrada się schemat „stres bądź inna emocja → jedzenie → rozluźnienie” i tylko za jego pomocą udaje nam się poradzić sobie z tymi trudnościami.

Dla wielu osób jedzenie ma bardzo pozytywne konotacje: są tacy, którzy utożsamiają je z poczuciem bezpieczeństwa czy z pewnego rodzaju powrotem do beztroskich czasów dzieciństwa, kiedy to najczęściej odczuwali bliskość troskliwej matki. Kolejna kwestia, która może być niebezpieczna, bo ułatwia rozwijanie się dysfunkcyjnego schematu, to fakt, że jedzenie jest czymś niezwykle łatwo dostępnym i zdobycie go nie wymaga obecności osób trzecich. Jedzenie także jest procesem społecznie nie tylko akceptowanym, ale i aprobowanym, co może spowodować, że trudniej będzie dostrzec problem, jeśli takowy wystąpi.

siegnij po zamienniki

Bądź sprytna i sięgnij po zamienniki


Aby trochę zmniejszyć ilość kalorii, które przyjmujesz, sięgnij po warzywa, owoce bądź orzechy zamiast chipsów, a słodkie, gazowane napoje zamień na domową, samodzielnie przygotowaną lemoniadą.

Staraj się nie podejmować impulsywnych działań

Jeśli poczujesz duży stres, spróbuj się zastanowić nad jego źródłem i nazwać emocje, które Ci towarzyszą. Szukaj alternatywnych metod na radzenie sobie z nim i jego rozładowanie. Może być to np. aktywność fizyczna, taka jak spacery z psem czy jeżdżenie na rowerze.

Wybierając tę metodę mamy szansę osiągnąć podwójną korzyść, mianowicie rozładować stres, który nas męczy, a także zadbać o swoją kondycję fizyczną i zdrowie. Ważne jest, aby uzmysłowić sobie, że taki wysiłek wpływa również na obniżenie poziomu hormonów stresu i zwiększa tolerancję na bodźce stresowe.

Zadbaj o higienę snu

Sen jest bardzo ważny dla optymalnego funkcjonowania człowieka, a często z powodu wielu obowiązków zdarza nam się zaniedbywać odpoczynek i regenerację, co może dodatkowo wpływać na przyrost poziomu stresu.

Warto pamiętać o tym, by przed zaśnięciem unikać używania komputera czy telefonu komórkowego i dokładnie wywietrzyć sypialnię. Ważna jest też regularność snu warto kłaść się mniej więcej o tej samej porze, po to by stał się on dla organizmu ważnym nawykiem.

▶▶ Sprawdź też: Naturalne sposoby na bezsenność

Znajdź swój sposób na relaks

Czasami warto zaplanować wyjście na masaż albo zaaranżować seans aromaterapii w domowych warunkach.

relaks

Naprawdę nie potrzeba wiele: wystarczy świeca, kominek i naturalny olejek zapachowy. Aromaterapia naprawdę odpręża i koi zarówno ciało, jak i umysł. W wolnej chwili posłuchaj muzyki, a jeśli lubisz kino, wybierz się na seans filmowy. Czasem naprawdę warto dać się porwać chwili i zrobić rzeczy, o których w ferworze życia codziennego zdarza nam się zapominać. Sprawianie sobie małych przyjemności należy się przecież każdemu!

▶▶ Sprawdź też: Sekret efektywnego odpoczynku

Spróbuj medytacji

Skupienie się na oddechu i wszystkich jego elementach naprawdę może okazać się dobroczynne dla zszarganych nerwów.

medytacja

Możesz znaleźć swój indywidualny i niepowtarzalny sposób na medytację. Może odpowiadać Ci będzie ta przeprowadzana podczas ruchu, np. w formie zajęć jogi? Bardzo zachęcam do tego, by znaleźć w sobie odwagę do poszukiwania i odkrywania nowych ścieżek wspierania samej siebie.

▶▶ Sprawdź też: Trening oddechu

Skorzystaj z pomocy

Jeśli poczujesz, że żadna z zaproponowanych powyżej metod nie przyniosła Ci zadowalających rezultatów, może warto rozważyć skorzystanie ze wsparcia osoby bliskiej lub też specjalisty.

Pamiętaj, że zwrócenie się o pomoc nie jest oznaką słabości. Jest za to dowodem na to, że chcesz zadbać o swój komfort i dobre samopoczucie.

Oczywiście metody, o których mowa powyżej, można ze sobą dowolnie łączyć lub wymieniać w zależności od potrzeby. Warto pamiętać, że każda sytuacja wywołująca u nas stres jest inna, w związku z czym możemy potrzebować też różnych metod radzenia sobie z nimi. Warto przetestować, który ze sposobów w naszym indywidualnym przypadku okaże się być tym najskuteczniejszym. Należy jednak pamiętać, że na znalezienie odpowiednich metod radzenia sobie ze stresem warto dać sobie czas i nie podchodzić do sprawy z oczekiwaniem, że stres zniknie od razu po wyjściu na spacer, bo takie nastawienie może okazać się nieskuteczne i jeszcze bardziej spotęgować już i tak duży stres.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, może Cię też zainteresować
Kolejne artykuły