Właśnie czytasz

4 pomysły na kreatywne zabawy dla dzieci z kodowaniem w tle. Pokochają je nie tylko najmłodsi!

3292  
Udostępnij: 

4 pomysły na kreatywne zabawy dla dzieci z kodowaniem w tle. Pokochają je nie tylko najmłodsi!

Kodowanie może kojarzyć się z pracą przy komputerze, długimi linijkami zapisów, czymś trudnym i zrozumiałym jedynie dla nielicznych. Nauka podstaw kodowania w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wcale nie musi odbywać się przy komputerze, a na początku wręcz nie powinna. Proste aktywności uwzględniające potrzebny w tym wieku ruch i zabawę można bez przygotowania i specjalnych narzędzi wykonać z dzieckiem w domu.

9. 7. 2021 6 Min czytania Anna Świć
4 pomysły na kreatywne zabawy dla dzieci z kodowaniem w tle. Pokochają je nie tylko najmłodsi!

Warto pamiętać, że nauka kodowania to rozwój uniwersalnych kompetencji, takich jak logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów czy umiejętność pracy zespołowej. Te zdolności przydadzą się dziecku w życiu niezależnie od tego, czy będzie kiedyś kontynuowało naukę programowania czy nie.

Dzisiaj chcę Wam zaproponować kilka zabaw, do których nie potrzebujemy szczególnych przygotowań. Sprawdzą się zarówno w domu, jak i na wakacyjnym wyjeździe. Nie będzie też większego problemu ze zorganizowaniem ich w plenerze.

To ja, robot…

A gdyby tak zamienić się w robota… Albo „zaprogramować” robota, w którego rolę wcieli się rodzic? Taka zabawa na pewno spodoba się dzieciom.

Zanim przejdziemy do zabawy, warto zastanowić się z dzieckiem, jak działają roboty, kto decyduje o sposobie ich poruszania się i co robią same decydują o sobie, czy ktoś robi to za nie, programując je. W kolejnym kroku należy ustalić wspólnie z pociechą, w jaki sposób jego robot będzie odbierał informację: stworzyć wspólny język dla robota i dla osoby, która nim steruje. Na początek może być to język gestów.

Ustalcie z dzieckiem, jaki gest będzie odpowiedzialny za komendę „idź do przodu” (np. przechylenie dłoni w przód), jaki za komendę „obróć się w prawo” (np. przechylenie dłoni w prawo), a jaki za komendę „obróć się w lewo” (np. przechylenie dłoni w lewo). Możecie dodać jeszcze inne komendy, takie jak: podskok, przysiad, pauza itp. Kiedy wspólny język zostanie ustalony, można zacząć właściwą zabawę.

Czas na zabawę:

Wydaj sekwencję komend (zacznij od 2 lub 3 komend podanych jedna po drugiej), po czym powiedz: „Uruchom program!”. Jeśli robot wykona polecenia prawidłowo, to spróbujcie powtórzyć zabawę z dłuższym schematem. Jeśli robot nie wykonał programu zgodnie z oczekiwaniami, zastanówcie się, gdzie został popełniony błąd.

W tej zabawie poćwiczycie reagowanie na umowne sygnały, odtwarzanie instrukcji we właściwej kolejności, odszukiwanie błędów w instrukcji i naprawianie ich. Dla dziecka „programowanie” robota rodzica lub brata/siostrę czy też kolegę/koleżankę to zabawa, podczas której zyska poczucie sprawowania kontroli, co z kolei buduje wiarę we własne możliwości.

Spróbuj zmodyfikować zadanie:

Gesty, to tylko jeden ze sposobów komunikowania się z robotem. Możecie spróbować zaprojektować symbole graficzne odpowiedzialne za poszczególne rozkazy. Alternatywną propozycją będzie wcielenie się w robota typu line follower, czyli takiego, który podąża za linią. W tym przypadku potrzebne będą sznurki rozłożone na podłodze. Robot-dziecko będzie mogło poruszać się tylko po nich. Musi być ostrożne, żeby nie wypaść ze swojej trasy. Zastanówcie się też z dziećmi, co powinien zrobić robot, jeśli linie będą się przecinały i pojawią się alternatywne drogi. Tu też robot będzie potrzebował informacji, którą z dróg ma wybrać.

Zakodowane miasto

To kolejna propozycja na zabawę z elementami kodowania. W tej aktywności będziemy tworzyć program przy pomocy symboli graficznych.

zakodowane miasto

Najpierw musimy stworzyć miasto, po którym będą poruszać się wybrani przez nas bohaterowie. Możemy je zbudować z dowolnych klocków, kolorowych kubków lub narysować na kartce papieru. Przygotujmy także postacie, które za chwilę zostaną zaprogramowane mogą to być figurki, samochody lub niewielkie maskotki. Potrzebne będą nam też małe kartki, na których pojawią się umowne symbole graficzne odpowiadające za poszczególne komendy. Zanim zaczniemy układać kod, omówmy dokładnie z dzieckiem, co będą oznaczały dane znaki. Ustalmy też, jak będziemy układać program, czyli instrukcję poruszania się naszego bohatera. Zaczniemy od karteczki w zielonym kolorze, która będzie symbolizowała początek kodu, następnie kierując się od lewej do prawej ułożymy poszczególne rozkazy. Kod zakończymy kartką w kolorze czerwonym.

Pokoloruj zgodnie z rymowanką

W zabawie ważną rolę odgrywa instrukcja, na bazie której dziecko wykona zadanie. Może ona przybierać różne formy, ale najpopularniejszą z nich jest typowe „dyktando graficzne”, polegające na wskazywaniu koloru kredki oraz współrzędnych pola, które powinno zostać pokolorowane.

pokoloruj zgodnie z rymowanką

Do tej zabawy potrzebna będzie kartka w kratkę i kolorowe kredki. Na kartce wyodrębniamy kwadrat 10 x 10 kratek, przez środek którego prowadzimy czerwoną linię. Po pokolorowaniu odpowiednich pól powstanie obrazek. Dziecko nie wie, jaki wzór ma finalnie się pojawić. Będzie to dla niego niespodzianka do odkrycia zadanie do „odkodowania”.

Zaczynamy zabawę:

Obrazek powstanie na podstawie słownej instrukcji. Dziecko słucha rymowanki i postępuje zgodnie z zawartymi w niej informacjami. Podczas wykonywania zadania popracujemy między innymi nad skupieniem uwagi, słuchaniem ze zrozumieniem, orientacją na kartce papieru i określaniem stron. Przygotowana instrukcja powinna być precyzyjna, a słownictwo w niej użyte należy dopasować do wieku i możliwości rozwojowych dziecka. Na podstawie poniższej rymowanki powstanie słonecznik.

Słonecznik

Spróbujemy dziś stworzyć pyszne słonko na zielonej nóżce,
urośnie na kartce w kratkę zamiast w ogrodzie przy dróżce.
Trzy kolory do stworzenia wzoru zaraz wykorzystamy,
będziemy słuchać instrukcji, na jej podstawie kratki kolorem pozakrywamy.

Po lewej stronie czerwonej linii kolumnę utworzymy,
zaczniemy na samym dole, z pięciu zielonych kratek ją zrobimy.
Nad ostatnim zielonym polem żółtą barwę umieścimy,
żeby smutna nie była, po lewej i prawej stronie jeszcze jedną kratkę zapełnimy.

Nad żółtymi polami czarny kwadrat malujemy,
to będą ziarenka, które wszyscy chętnie jemy.
Dziesiąty poziom od dołu, to powtórka szóstego,
a teraz zadbaj o to, żeby czarne skrajne kratki też miały żółtych kolegów.

Wrócimy jeszcze trochę niżej, na czwartym poziomie od dołu się zatrzymujemy,
i piąte pole od prawej strony szybko odnajdujemy.
Na tym polu zielony listek ustawiamy.

Brawo, gotowe, słonecznik został wyczarowany.

Zadanie możemy urozmaicić i zaproponować dziecku wersję, w której zamiast kolorować kratki będzie je wyklejać kulkami z plasteliny lub stemplować opuszkami palców umoczonymi w farbie. Na koniec zadania warto zachęcić dziecko do tego, aby dodało jeszcze jakieś elementy do wzoru – ozdobiło go według własnego pomysłu. W przypadku starszych dzieci (powyżej 8 roku życia) warto też zamienić się rolami – poprosić dziecko o przygotowanie takiego wzoru i instrukcji dla nas. Po wykonanej pracy możecie się wymienić informacjami, w której roli łatwiej było się wam odnaleźć.

Kubeczki o wielu możliwościach…

Ostatnia propozycja to zabawy z kolorowymi kubkami. Trudno zaproponować tu tylko jedną rundę, bo te aktywności spotykają się zawsze z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony dzieci. Budowanie z kubków to świetne ćwiczenie na motorykę, precyzję ruchów, utrwalanie kolorów i rozwijanie wyobraźni. Wspólne budowanie z innymi dziećmi to kształtowanie kompetencji społecznych, tak ważnych w dzisiejszych czasach.

budowanie z kubeczków

Zabawę warto zacząć od budowania według pomysłów dzieci. Ich kreatywność z pewnością nas zadziwi. W kolejnym kroku możemy dodać jakieś warunki do spełnienia, np.: liczbę elementów, kolory kubków czy zależności kolorystyczne, które trzeba uwzględnić podczas budowania wieży.

Wakacyjna wariacja:

Wplećmy nutkę rywalizacji i postarajmy się zbudować jak najwyższą wieżę. W tym przypadku dziecko będzie musiało się zastanowić, jaki kształt podstawy zapewni stabilność budynkowi i pozwoli na bezpieczne dokładanie kolejnych pięter. Wykorzystajmy fakt, że mamy wakacje i wybierzmy się w „kubeczkową podróż”. Zastanówmy się, który kraj chcemy odwiedzić, poszukajmy, jakie znajdują się w nim zabytki i spróbujmy je odtworzyć za pomocą kubków. Te ćwiczenie możemy wykonać w parach lub jeśli w zabawie uczestniczy więcej osób zespołowo. W tym przypadku potraktujmy budowlę jako zagadkę ułożoną dla innych uczestników zabawy.

▶▶ Sprawdź też: Eksperymenty dla dzieci

W poszukiwaniu inspiracji


Wyżej opisane aktywności, to tylko kilka przykładowych zabaw z elementami kodowania. Więcej propozycji można znaleźć na zamkniętej grupie Facebook „Kodowanie na dywanie” lub w jednej z moich książek o tym samym tytule. Warto zainteresować się też naszą inicjatywą realizowaną przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej, jaką jest Ogólnopolski Program „Uczymy Dzieci Programować”. Do akcji mogą zapisać się zarówno nauczyciele, jak i rodzice. Udział w programie nie wiąże się z żadnymi kosztami czy wymogami co do poziomu umiejętności dzieci oraz posiadanych narzędzi. Każdy uczestnik zyska bieżący dostęp do nowych scenariuszy zajęć, które może w dowolny sposób modyfikować według potrzeb i możliwości swoich pociech. Na koniec każdej edycji dzieci otrzymują dyplomy, a nauczyciele certyfikaty. Więcej o programie można przeczytać tutaj.

Wszystko dla najmłodszych

Wszystko dla najmłodszych

Ubrania, zabawki i akcesoria dla dzieci znajdziesz na Tchibo.pl

Do sklepu internetowego
Jeśli podoba Ci się ten artykuł, może Cię też zainteresować
Kolejne artykuły