Właśnie czytasz

Co musisz wiedzieć o uprawianiu sportu latem? Nie tylko temperatura ma znaczenie!

1518  
Udostępnij: 

Co musisz wiedzieć o uprawianiu sportu latem? Nie tylko temperatura ma znaczenie!

Lubię ćwiczyć i nawet upalne lato nie przekona mnie do zrezygnowania z aktywności ruchowej. Wysokie temperatury jednak nie sprzyjają intensywnemu wysiłkowi - szybciej się pocimy, możemy doznać udaru cieplnego i poparzeń słonecznych. Jak się przed tym ustrzec? Oto kilka moich sposobów!

10. 8. 2022 4 Min czytania Redakcja
Co musisz wiedzieć o uprawianiu sportu latem? Nie tylko temperatura ma znaczenie!

Lato to świetny okres na to, aby znaleźć chwilę dla siebie i poświęcić się temu, na co zwykle nie mamy czas przez resztę roku. W moim przypadku jest to sport. Wprawdzie staram się go uprawiać regularnie, ale latem mam więcej czasu i lubię go wykorzystywać aktywnie. Choć upalne dni nie zawsze sprzyjają ruchowi, to przy zachowaniu kilku środków ostrożności można czerpać radość ze zdrowego ruchu, nawet w te dni, gdy termometry pokazują wysoką temperaturę.

Jakie są zagrożenia zdrowotne związane z uprawiania sportu latem?

Podczas wysiłku fizycznego w mięśniach wytwarza się ciepło, a na jego usuwanie wpływa również temperatura zewnętrzna.
W podwyższonej temperaturze to usuwanie, które odbywa się przez promieniowanie, przewodzenie lub przepływ, jest osłabione, a w temperaturze powyżej 36°C jest nawet całkowicie nieskuteczne. Potem pojawia się pot, którego nawet nie musisz zauważać, ponieważ natychmiast odparowuje w suchym środowisku, ale kiedy ćwiczysz, a wilgotność powietrza jest wysoka, pot spływa po skórze, chłodzenie nie jest skuteczne, a organizm niepotrzebnie traci jony i wodę.

Woda moim największym przyjacielem

Podczas intensywnego wysiłku organizm może w upale tracić do 1 litra potu na godzinę na metr kwadratowy powierzchni ciała. Może to doprowadzić do odwodnienia organizmu i zagrozić podstawowym funkcjom życiowym.

ćwiczenia w upale

Podstawą ćwiczeń, nie tylko latem, jest zatem nawadnianie. Najskuteczniejszym napojem przeciw odwodnieniu organizmu jest czysta woda. Różne napoje gazowane nie są dobrym wyborem, ponieważ powodują większe pragnienie, a także zawierają cukier. Woda, którą będziesz pić podczas ćwiczeń, powinna być pozbawiona bąbelków i w idealnym przypadku powinna być lekko schłodzona – zbyt zimna woda może wywołać szok termiczny. Jeśli sama woda nie przemawia do Ciebie, możesz dodać do niej różne dodatki. Nie tylko ugasi pragnienie, ale także dostarczy witamin i energii.

▶▶ Inspiracja: 3 przepisy na domową lemoniadę

Podczas ćwiczeń należy pić nieprzerwanie, nie zaleca się jednak wypijania całej butelki na raz. Napij się trochę wody jeszcze przed samymi ćwiczeniami, a następnie uzupełniaj ją, tak aby nie dopuścić do uczucia pragnienia. To już oznacza, że ​​organizm został odwodniony. Ustalenie czasu, po którym należy wypić, jest dla każdego bardzo indywidualne, oprócz stanu zdrowia zależy to również od temperatury otoczenia czy wilgotności powietrza.

Jaki czas jest najlepszy do ćwiczeń?

Pora dnia, zwłaszcza w lecie, jest dla mnie kluczowa. Południowe słońce i związany z nim upał to najgorszy moment. Idealny czas na ćwiczenia to wczesny wieczór lub rano, kiedy nie jest jeszcze tak gorąco.

Uwielbiam ćwiczyć na łonie natury, na przykład na leśnej ścieżce, gdzie nawierzchnia jest miękka i dobrze się oddycha. Latem, gdy temperatura wynosi około 35 °C, możesz ćwiczyć krócej, wystarczy chociażby pół godziny, a jeśli to Ci nie wystarczy, polecam rozłożyć ćwiczenia na pół godziny dwa razy dziennie.

To, co na siebie zakładam, ma znaczenie

Warto także pomyśleć o odzieży odpowiedniej do ćwiczeń w gorące, letnie dni. Ogólnie rzecz biorąc, im mniej ubrań masz na sobie podczas uprawiania sportu, tym lepiej.

U mnie sprawdzają się przewiewne szorty i luźny T-shirt wykonane z naturalnych materiałów. Chociaż bielizna termiczna pochłania pot, nie jest zalecana do ćwiczeń w upalne dni. Powodem jest to, że pot, który jest naturalną ochroną organizmu przed przegrzaniem, jest pochłaniany przez bieliznę termiczną i nie chłodzi już ciała.

Nakrycie głowy jest koniecznością, szczególnie w bezpośrednim świetle słonecznym. To samo dotyczy filtrów przeciwsłonecznych. Chociaż z czasem pot zmyje nałożoną na skórę warstwę kremu, to jednak zawsze jest to pewna ochrona przed oparzeniami słonecznymi.

Osoby starsze i dzieci

Osoby starsze mogą oczywiście również ćwiczyć latem, ale powinny robić częstsze przerwy i zwracać szczególną uwagę na regularne nawadnianie organizmu. Szczególnie powinny uważać osoby, które mają ciśnienie krwi czy problemy z sercem – one ściśle powinny przestrzegać zasad ruchu zaleconych przez lekarza, dużo pić i przebywać w cieniu.

Dzieci mniej się pocą, więc ciepło działa na nie bardziej niż na dorosłych. W tym przypadku ważne są regularne odstępy pomiędzy ćwiczeniami i czas na wzięcie łyka wody, na przykład co 10 minut. Noszenie czapki to rzecz oczywista i ja osobiście nigdy nie puszczam mojej córki w upalne dni na dwór bez nakrycia głowy. Zamiast słodkich przekąsek daję jej owoce, które uzupełniają energię, a wypad na lody zawsze planuję w taki sposób, aby nie poprzedzała go intensywna aktywność fizyczna, co mogłoby spowodować problemy żołądkowe.

Jakich sportów nie wolno latem uprawiać?

Odpowiedź jest prosta – nie ma sportu, który byłby nieodpowiedni do uprawiania latem.

Podstawą jest odpowiedzialność, rozważne wybieranie godzin, kiedy będziesz poświęcać się aktywności fizycznej i uzupełnianie płynów. Niemniej jednak biegi wytrzymałościowe, jazda na rowerze, wspinaczka górska czy kajakarstwo mogą prowadzić do przegrzania organizmu, dlatego warto wziąć pod uwagę także własne samopoczucie i warunki pogodowe, gdy planujesz intensywniejszy wysiłek.

Czy wiesz, kiedy przestać?

Jeśli zaczynasz się przegrzewać, masz zawroty głowy, mroczki przed oczami lub zadyszkę, powinnaś na chwilę usiąść w cieniu i nawodnić się, aby uniknąć skutków ćwiczeń w upale.

Ćwicz w każdą pogodę

Ćwicz w każdą pogodę

Aktywność fizyczną warto podejmować bez względu na pogodę za oknem! W nowej kolekcji na Tchibo.pl znajdziesz sportową odzież i gadżety, które Ci to ułatwią

Sprawdź ofertę
Jeśli podoba Ci się ten artykuł, może Cię też zainteresować
Kolejne artykuły