Właśnie czytasz

Relaks zaczyna się od mięśni twarzy. Jak je rozluźnić i dlaczego to tak korzystne?

4503  
Udostępnij: 

Relaks zaczyna się od mięśni twarzy. Jak je rozluźnić i dlaczego to tak korzystne?

Nigdy głębiej nie zastanawiałam się nad mięśniami twarzy. One po prostu były i spełniały swoją funkcję – to mi wystarczało. W końcu przyszedł ten moment, w którym przekonałam się, jak ważne jest od czasu do czasu zadbanie również o tę część ciała.

22. 12. 2021 3 Min czytania Marta Kaniewska
Relaks zaczyna się od mięśni twarzy. Jak je rozluźnić i dlaczego to tak korzystne?

Zapytasz dlaczego? Codziennie ponad 30 mięśni umożliwia nam wyrażanie tego, co w danej chwili odczuwamy. Wyrazem twarzy potrafimy często przekazać więcej niż za pomocą słów. Mięśnie te służą nam również do zasygnalizowania swoich myśli i potrzeb. Odpowiadają za to, w jaki sposób artykułujemy słowa i jak finalnie brzmi nasz głos nie bez powodu osoby, które w życiu zawodowym pracują właśnie głosem, regularnie wykonują serię ćwiczeń i automasaż mięśni twarzy.

Zanim uznasz, że Ciebie to nie dotyczy, że nie potrzebujesz ćwiczyć mięśni twarzy, bo właściwie po co, spróbuj wykonać ze mną zestaw podstawowej relaksacji, który zajmie Ci dosłownie 15 minut i nie wymaga przygotowania, a ja gwarantuję Ci, że efekt będzie od razu odczuwalny. Nadal nie wierzysz?

Uśmiech, proszę!

W takim razie pozwól mi jeszcze przytoczyć krótki przykład z życia wzięty…

Czy wiesz, dlaczego często jesteśmy w stanie odróżnić fałszywy uśmiech od szczerego? W obu przypadkach aktywowane są różne mięśnie mimiczne. Kiedy odczuwamy prawdziwą radość, główny mięsień policzkowy kurczy się i jednocześnie z kącikami ust unoszą się również okrągłe mięśnie oczu. W momencie, gdy zmuszamy się do uśmiechu, napinany jest tylko główny mięsień twarzy, a mięśnie wokół oczu pozostają bez ruchu. Choć często się nad tym nie zastanawiamy, to naprawdę wszystko zaczyna się na twarzy. Uśmiechnij się więc i zaczynajmy! :-)

Na początek lip roll, czyli rozluźnienie mięśni okrężnych ust

To nic innego, jak proste ćwiczenie, które możemy nazwać po prostu parskaniem przez lekko złączone wargi.

Nabierz powietrza i wypuść je swobodnym, rozluźnionym parsknięciem. Pamiętaj, aby nie zaciskać warg  mają być luźne. Przy tym ćwiczeniu może się stać, że będziesz odczuwać napięcie w mięśniach warg, które uniemożliwi Ci wykonanie pełnego parsknięcia. Jest na to prosty sposób! Połóż dwa palce na środek policzków i powtórz ćwiczenie. W ten sposób odetniesz mięśnie jarzmowe, które powodują to napięcie, a z czasem będzie Ci łatwiej wykonywać ćwiczenie bez dodatkowej pomocy rąk.

Czas na mięśnie mimiczne czoła

A teraz przejdźmy do masażu czoła. Mamy na nim bowiem pierwsze zaczepy mięśniowe. Czy wiesz, że marszcząc brwi aktywujemy aż 43 mięśnie? Całkiem sporo, prawda? Warto więc zadbać o to, aby i one były rozluźnione.

Masaż tej partii twarzy nie jest skomplikowany. Wykonuj go palcami: delikatnie uciskając mięśnie, wykonuj powolny ruch od środka do zewnątrz czoła. Zacznij przy nasadzie głowy, następnie schodź coraz niżej, pamiętając o mięśniach znajdujących się nad oczodołami i tuż pod nimi.

Teraz schodzimy niżej i koncentrujemy się na mięśniu żwaczu

To mięsień, który na co dzień jest bardzo spięty. Jest to jeden z głównych elementów narządu żucia, dlatego warto mu poświęcić szczególną uwagę.

Masaż zaczynamy od znalezienia 3 miejsc, które będą punktami wyjścia wykonywanego ruchu. Pierwszy z nich znajduje się pod łukiem jarzmowym, drugi po środku mięśnia, a trzeci na kości żuchwy. Układamy palce dokładnie w tych miejscach i powoli przesuwamy je poziomo w kierunku ust, uciskając jednocześnie mięsień na linii wykonywanego ruchu.

Tę samą okolicę możemy też rozluźnić nieco precyzyjniej, używając do tego zewnętrznej krawędzi palców obu rąk. Tym razem dociskamy mięsień tuż pod łukiem jarzmowym pamiętaj, aby ucisk na masowane miejsce nie był na tyle mocny, aby wywoływać nieprzyjemny ból. Następnie wykonujemy powolny, pionowy ruch. Nie zaciskaj ust ważne jest, aby inne mięśnie zostały rozluźnione.

I na koniec masaż mięśni leżących pod żuchwą

To już ostatnie i nieco trudniejsze ćwiczenie ze względu na specyficzne położenie mięśni.

Końce obu kciuków przyłóż do żuchwy i spokojnym ruchem przesuwaj dłonie w tył, utrzymując przez cały czas kontakt pomiędzy kciukiem a żuchwą. To miejsce, w którym znajduje się dużo zakończeń nerwowych, a także węzły chłonne, dlatego uważaj, aby nacisk nie był zbyt mocny.

masaż mięśni pod żuchwą

Tych kilka ćwiczeń pomaga rozluźnić mięśnie twarzy. Pamiętasz te, które wykonywaliśmy na początku? Spróbuj na koniec zrobić je jeszcze raz tym razem bez użycia rąk. Czujesz różnicę?

Życzę Ci, żeby w nadchodzącym Nowym Roku nie brakowało Ci przestrzeni do dbania o siebie i swoje dobre samopoczucie. Mam nadzieję, że tych kilka prostych ćwiczeń zainspiruje Cię do organizowania w zaciszu domowym regularnej chwili dla siebie, bo nasze ciała i umysły zasługują na relaks bez względu na to, ile obowiązków mamy codziennie na głowie.

▶▶ Sprawdź też: Trening oddechu

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, może Cię też zainteresować
Kolejne artykuły