Właśnie czytasz

Szczupła sylwetka to najczęstsze postanowienie noworoczne – jak do niego prawidłowo podejść?

2460  
Udostępnij: 

Szczupła sylwetka to najczęstsze postanowienie noworoczne – jak do niego prawidłowo podejść?

Nowy Rok to czas, w którym najczęściej podejmowana jest decyzja o zrzuceniu nadprogramowych kilogramów. Plany planami, a w praktyce często okazuje się, że nie jest to takie proste, a odchudzanie kończy się, zanim zostanie osiągnięty wymarzony efekt. Dlaczego tak się dzieje? Otóż powodów jest kilka.

7. 1. 2022 4 Min czytania Małgorzata Gorycka
Szczupła sylwetka to najczęstsze postanowienie noworoczne – jak do niego prawidłowo podejść?

Decyzję o odchudzaniu często podejmujemy pochopnie i bez zastanowienia – wraz z Nowym Rokiem przechodzimy na dietę – najczęściej modną i restrykcyjną, która jest wychwalana w Internecie i wśród koleżanek. Dostosowujemy się do wszystkich jej zaleceń, zupełnie zapominając o sobie i swoich potrzebach. Robimy w swoim życiu rewolucję, zmieniając wszystko. Przez jakiś czas udaje się nam trzymać sztywno zasad, ale po jakimś czasie zaczynamy się męczyć, jesteśmy sfrustrowani i mamy już dość tej całej diety, dlatego z wielką ulgą porzucamy nasze postanowienie noworoczne.

Kolejnym powodem, przez który nie udaje nam się spełnić noworocznego postanowienia, jest zły czas w naszym życiu. Otóż, należy pamiętać, że nie każdy czas jest dobry na wielkie zmiany. Odchudzanie wymaga sporych zasobów psycho-energetycznych, a jeżeli nie będziemy posiadać ich w odpowiedniej ilości – polegniemy. Ciężki okres w życiu, natłok pracy i codziennych obowiązków, choroby w bliskim otoczeniu czy zmaganie się z chorobą to nie jest dobry czas na odchudzanie. Nowy Rok nie sprawi w magiczny sposób, że wszystko w naszym życiu się zmieni. Nasze problemy, obowiązki, emocje i choroby zostają z nami.

Jak więc podejść do odchudzania, żeby nam się udało?

Proces odchudzania to maraton a nie sprint. Należy uzbroić się w cierpliwość, przecież nie przytyliśmy w miesiąc, więc dlaczego oczekujemy, że schudniemy w miesiąc? To nie jest realne.

Do odchudzania należy podejść, jak do umiejętności, której chcemy się nauczyć. Dietę redukcyjną należy dopasować do siebie, nigdy na odwrót. Na początek zastanów się, czy to na pewno dobry czas na wprowadzanie w swoim życiu zmian. Jeśli nic nie stoi Ci na drodze, możesz zacząć działać. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne odchudzanie, nie szukaj modnej diety w Internecie, tylko zacznij od podstaw.

jak sie odchudzac

Stwórz plan działania oparty na małych krokach

Oblicz swoją całkowitą przemianę energii i odejmij od niej od 300 do 400 kcal, aby wejść na deficyt kaloryczny. Nie staraj się odejmować więcej, gdyż dużo trudniej będzie Ci wytrwać. Nie musisz też jeść konkretnych potraw i produktów – jedz zdrowo i to, co lubisz. Na początku bardzo dobrym rozwiązaniem jest pisanie dzienniczka żywieniowego, który będzie pamiętnikiem Twoich posiłków. Dzięki niemu dowiesz się tak naprawdę, ile kalorii przyjmujesz każdego dnia, co jesz i pijesz. W razie potrzeby będziesz wiedzieć, co należy zmienić. Stworzysz w ten sposób plan działania, który nie będzie skokiem na głęboką wodę, ale działaniem opartym na małych krokach. W skutecznym i trwałym odchudzaniu chodzi tak naprawdę o to, żeby wprowadzać niewielkie modyfikacje, które będziesz w stanie utrzymać przez dłuższy czas.

Duże restrykcje żywieniowe prowadzą do frustracji i zaniechania odchudzania

Kolejnym ważnym elementem jest niewprowadzanie dużych restrykcji żywieniowych. Nie musisz całkowicie rezygnować z ulubionych potraw i produktów. Możesz je wkomponować świadomie w swoją dietę, nie przekraczając swojego zapotrzebowania. Pamiętaj, że zakazany owoc kusi i smakuje najlepiej. Duże restrykcje żywieniowe prowadzą do frustracji i bardzo często sprawiają, że przerywasz dietę, kończąc tym samym dotrzymywać swojego postanowienia. Nie twórz listy produktów zakazanych i dozwolonych. Zapoznaj się z kalorycznością poszczególnych potraw i ciesz się ich smakiem.

Musisz mieć świadomość, że będą dni, w których będziesz pełna entuzjazmu, ale nie zabraknie również tych, w których będziesz zniechęcona odchudzaniem. To jest normalne. Nawet jak przytrafią Ci się potknięcia, nie powinnaś się zniechęcać, tylko wracać za każdym razem do swoich założeń. W odchudzaniu wcale nie chodzi o perfekcyjne przestrzeganie wszystkich zasad, tylko o systematyczne małe kroki, które doprowadzą Cię do sukcesu.

odchudzanie proces

Główne czynniki, które pomogą Ci wytrwać w odchudzaniu:


● dostosowuj posiłki i ich ilość do siebie,
● kontroluj ilość jedzenia,
● nie głodź się,
● jedz posiłki, nie przekąski,
● słuchaj swojego organizmu,
● nie wymagaj od siebie rzeczy niemożliwych,
● efektywnie wykorzystuj swój czas, np. gotuj posiłki na kilka dni,
● daj sobie czas,
● nie zrażaj się drobnymi potknięciami.

O tym naprawdę warto pamiętać, aby odchudzanie miało sens.

Odchudzanie nie jest procesem zero-jedynkowym. Nie ma jednej uniwersalnej diety, dzięki której każdy schudnie trwale. Każda osoba wymaga indywidualnego podejścia i schematu działania. Różnimy się sposobem odżywiania, stylem życia, stanem zdrowia i etapem życia, w jakim aktualnie się znajdujemy. Dlatego nie szukaj diety cud, która szybko Cię odchudzi, bo ona nie istnieje! Nie bój się też skorzystać z profesjonalnej pomocy dietetyka, który oceni Twoje aktualne potrzeby, ułoży jadłospis, który będzie uwzględniał potrzeby Twojego organizmu i poprowadzi Cię przez proces zdrowego odchudzania bez uczucia ciągłego głodu, wyrzeczeń i wysiłku ponad Twoje możliwości.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, może Cię też zainteresować
Kolejne artykuły