Właśnie czytasz

Pobudź stopy masażem i ćwiczeniami. Nie tylko po całym dniu w butach na to zasługują!

2227  
Udostępnij: 

Pobudź stopy masażem i ćwiczeniami. Nie tylko po całym dniu w butach na to zasługują!

Stopy niosą cały nasz ciężar przez kilka godzin każdego dnia, a ich stan zasadniczo wpływa na inne obszary naszego ciała. Nieprawidłowa praca stóp może powodować ból kolan, bioder, głowy, kręgosłupa lędźwiowego oraz szyjnego i nie tylko. Pomimo to często o nich zapominamy, kiedy przychodzi czas na relaks lub ćwiczenia. Pozwól, że zdradzę Ci kilka prostych sposobów, jak pobudzić mięśnie stóp.

3. 3. 2021 4 Min czytania Redakcja
Pobudź stopy masażem i ćwiczeniami. Nie tylko po całym dniu w butach na to zasługują!

Zdarza się, że nie obejmujemy wystarczającą opieką swoich stóp. Często chowamy je w skarpetkach i butach od rana do wieczora, przez co nasze stopy rzadko znajdują się w naturalnej dla nich pozycji. Wyobraź sobie, jak wyglądałyby nasze dłonie, gdybyśmy przez większość dnia trzymali je w zamknięciu w niewiele większym od nich samych, ciasnym pudełku. Powiem Ci od razu, jakby się to skończyło: zmieniłyby one swój kształt, ich mięśnie stałyby się coraz słabsze, a my stracilibyśmy czucie w palcach…

Dlaczego wybór butów wpływa na stan nóg i reszty ciała?

Zamykanie stóp w butach na cały dzień zdecydowanie im nie sprzyja, a jeśli dodatkowo obciążamy je swoją wagą przez ten czas, dyskomfort może się pogłębić. A ponieważ ludzki organizm stanowi całość, problemy te mogą wpłynąć także na inne części ciała.

Palce u nóg, podobnie jak ręki, powinny być naturalnie rozstawione. Stopa przypomina wtedy płetwę, dzięki czemu daje lepsze podparcie, a tym samym zapewnia większą stabilność. Zamiast tego nasze stopy często przybierają kształt naszych ulubionych butów. Modne obuwie zazwyczaj zwęża się ku noskowi, przez co nasze palce są ściśnięte i mają bardzo mało miejsca.

Podeszwy butów często są bardzo twarde, co nie zapewnia mięśniom stóp odpowiednich warunków do pracy. I jak każde inne nieużywane mięśnie – słabną. Obcasy stwarzają kolejne problemy i to niezależnie od swojej wysokości. Te małe można znaleźć nawet w męskich modelach obuwia. Pochylenie stopy w takich butach powoduje większy nacisk na palce, przez co nie można odpowiednio rozłożyć ciężaru i tym samym aktywować niektórych mięśni. Może to prowadzić do skrócenia mięśni łydek, osłabienia mięśni pośladków i późniejszego bólu pleców, a nawet głowy.

Co robić, żeby ulżyć swoim stopom?

Nie musisz chodzić po ulicach bez butów ani rezygnować z ulubionych szpilek.

Postaraj się ograniczyć czas spędzany w butach do minimum. Kiedy tylko masz okazję, zdejmij buty i chodź boso. Poćwicz stopy dzięki specjalnym technikom – kilka z nich znajdziesz poniżej. A co jeszcze może pomóc Twoim nogom? Wybieraj sporty, które możesz uprawiać bez butów, takie jak joga lub pływanie.

Innym ciekawym rozwiązaniem są tzw. buty barefoot, które mają zarówno szerszy przód, jak i bardzo cienką podeszwę. Zapewniają one palcom dużo przestrzeni, dzięki czemu wszystkie mięśnie stopy mogą pracować z każdym krokiem. Jeśli jednak dopiero zaczynasz ćwiczyć stopy pamiętaj, że do pobudzenia podbicia stopy i wzmocnienia mięśni potrzeba czasu.

Masaż dla stóp

Najpierw pokażę Ci parę sposobów, jak wymasować samodzielnie stopy. Możesz to robić rano, aby je obudzić, lub wieczorem, aby przyjemnie zrelaksować się po całym dniu w butach.

cviceni-chodidly

1. Masaż ze splecionymi palcami

Usiądź, włóż palce lewej ręki pomiędzy palce prawej stopy, a prawą ręką chwyć za kostkę. Okrężnymi ruchami lewej dłoni rozluźnij mięśnie. Masaż powtórz na drugiej stopie.

 2. Masaż piłką

Użyj piłki do masażu – z wypustkami lub bez. Jej rozmiar jest obojętny. Jeśli nie masz w domu specjalnego sprzętu, możesz użyć piłeczki tenisowej. Stojąc lub siedząc, bosą stopę przesuwaj po piłce i staraj się chwytać ją palcami zmieniając intensywność wywieranego nacisku.

Miej piłkę pod ręką

Zostaw piłkę pod biurkiem lub gdzieś w zasięgu wzroku i zapewnij stopom ulgę o każdej porze dnia.

Ćwiczenia rozciągające i aktywujące mięśnie stóp

Aby osiągnąć jak najlepsze efekty, polecam uzupełnienie masażu ćwiczeniami rozciągającymi i wzmacniającymi, w których aktywnie uczestniczą mięśnie stóp.

Rozciąganie palców

Przykucnij, oderwij palce od podłoża i utrzymuj się na piętach. Wytrzymaj tak co najmniej 5-8 oddechów. Aby uzyskać bardziej intensywne rozciąganie, wysuń kolana do przodu. Jeśli boli Cię takie stanie na piętach, podeprzyj się dłońmi.

cviceni-chodidly

Rozciąganie podbicia

Stań na jednej nodze, a drugą skrzyżuj tak, aby górna część palców spoczywała na podłodze. Nogę, która utrzymuje ciężar ciała, zegnij, aż poczujesz rozciąganie mięśni wokół kostki i podudzia.

cviceni-chodidly

Aktywacja palców

Usiądź i zaciśnij palce u stopy, a następnie rozstaw je jak najdalej od siebie. Następnie pozostań w tej pozycji lub jeśli wolisz wstań i nadal nie odrywając stóp od podłogi spróbuj naprzemiennie podnosić palce – podczas, gdy duży palec jest w górze, pozostałe powinny leżeć na podłodze i na odwrót.

cviceni-chodidly

Jeśli to Twoje pierwsze ćwiczenia stóp, może być to dla Ciebie trudne. Pomóż sobie, przytrzymując ręką palce stopy/ duży palec u stopy na ziemi. Ciekawym wariantem jest również zastosowanie gumy oporowej, którą zakłada się na oba duże palce. Ten wariant jest świetny, jeśli uciekają Ci one do pozostałych.

Wspaniałą rzeczą w ćwiczeniach stóp jest to, że różnice są zauważalne stosunkowo szybko. Spróbuj już dziś zrobić im zdjęcie, a po 14 dniach ćwiczeń na pewno zobaczysz i poczujesz różnicę.

Przeczytaj również

Masaż za pomocą piłki lub wałeczka pomoże Ci w walce z bólem i rozładuje napięcie
Masaż za pomocą piłki lub wałeczka pomoż…6640
Jak pokonałam stres i bezsenność?
Jak pokonałam stres i bezsenność?12290
10 błędów, które sprawiają, że ćwiczenia nie przynoszą efektów
10 błędów, które sprawiają, że ćwiczenia…2447
Kolejne artykuły