Właśnie czytasz

Olejek CBD, ćwiczenia oddechowe czy herbaty ziołowe? Wypróbowałam naturalne sposoby na bezsenność

3029  
Udostępnij: 

Olejek CBD, ćwiczenia oddechowe czy herbaty ziołowe? Wypróbowałam naturalne sposoby na bezsenność

Od pewnego czasu towarzyszy mi bezsenność… Zaczęłam zwracać uwagę na to, ile i o jakich porach spożywam kawę oraz inne stymulatory, takie jak yerba mate czy czarna herbata. Problem bezsenności męczył mnie jednak tak mocno, że postanowiłam zacząć z nim walczyć. Ciekawi Cię, co mi pomogło, a co było kompletnie nietrafionym pomysłem?

9. 6. 2021 4 Min czytania Marta Kaniewska
Olejek CBD, ćwiczenia oddechowe czy herbaty ziołowe? Wypróbowałam naturalne sposoby na bezsenność

To dość frustrujące – kładziesz się spać i zamiast doznać odpoczynku, kręcisz się z lewej strony na prawą, a kiedy już uda Ci się zasnąć, nagle budzi Cię najcichszy dźwięk. Znasz to uczucie? W ostatnim czasie męczyło mnie to każdej nocy i powodowało, że zamiast pełni energii następnego dnia czekało mnie zmęczenie i uczucie zaspania. Zaczęłam więc zagłębiać się w temat zdrowego snu i technik pomagających go osiągnąć.

To, co zadziałało u mnie, niekoniecznie może sprawdzić się u Ciebie, ale z pewnością nie zaszkodzi spróbować każdej z tych dróg – opierałam się na naturalnych sposobach i technikach relaksacyjnych.

Moja walka z bezsennością

Oczywiście na samym początku muszę zaznaczyć, że bezsenność należy zdiagnozować i leczyć. Żadna z technik, o których dzisiaj wspominam, nie stanowi magicznego rozwiązania wszystkich problemów, ani też nie zastąpi oka specjalisty. Każda dolegliwość ma swoją przyczynę i jeśli podobnie jak ja walczysz z bezsennością, nie lekceważ wizyty u lekarza.

Herbaty i tabletki ziołowe

Pierwszą rzeczą, którą wypróbowałam, były różnego rodzaju herbaty i tabletki ziołowe na bezsenność. Powinny łagodzić nerwy i ułatwiać zasypianie. Jakie podziałały na mnie?

zioła na sen

Nie oczekiwałam od nich cudów i żadne się nie wydarzyły, ale do dzisiaj zdarza mi się wieczorem zaparzyć filiżankę ziół. Nie mogę jednak powiedzieć, że pomaga mi to zasnąć jak niemowlę. Czuję delikatne odprężenie, a dodatkowo przy takiej herbacie mogę zrelaksować się po całym dniu pełnym obowiązków, ale do pełni szczęścia i przede wszystkim spokojnego, głębokiego snu jeszcze czegoś mi brakuje. Jednak już dla samego wyciszenia myśli warto sięgnąć po zioła.

Zioła, które pomagają się zrelaksować


Chcąc się wyciszyć i zrelaksować przed snem, warto sięgnąć po:

  • korzeń waleriany,
  • rumianek,
  • lawendę,
  • męczennicę (passiflorę).

Przed zastosowaniem ziół upewnij się, że nie masz do tego żadnych przeciwwskazań. Niektórych leków nie należy przyjmować równocześnie z nimi.

Jeśli podobnie jak ja jesteś fanką aromaterapii, pozwól sobie również na odrobinę relaksu podczas wieczornej kąpieli. Zapach lawendy działa uspokajająco, a domowe kule do kąpieli z ich dodatkiem wyglądają obłędnie i są proste w wykonaniu.

Moja wskazówka: Jeśli zamiast wanny masz w domu prysznic – nic straconego. Sprawdź nasz przepis na aromatyczne kule pod prysznic i ciesz się prozdrowotnymi właściwościami ziół.

Olej CBD

Zachwalany z każdej strony olej CBD ma wiele prozdrowotnych właściwości. Wiele osób ceni jego działanie ze względu na poprawę koncentracji i lepszy sen.

Z wielką nadzieją zakupiłam buteleczkę olejku, który nie należał do najtańszych – czego się jednak nie robi dla komfortu i lepszego samopoczucia… Olejek stosowałam 2x dziennie, ściśle trzymając się zaleceń producenta – 0.5 ml pod język rano i wieczorem. Efekt?

Muszę przyznać, że ten mnie zaskoczył. Odprężenie i uspokojenie myśli to pierwsze, co zauważyłam. Brany na pół godziny przed pójściem do łóżka faktycznie ułatwiał mi zaśnięcie, a to dla mnie wielki sukces. Czy stosuję go regularnie? Niestety nie. Choć efekt był bardziej niż zadowalający, cena dobrego olejku CBD jest bardzo wysoka, dlatego postanowiłam szukać dalej.

Zalety

Uspokojenie i wyciszenie myśli, poprawa koncentracji w ciągu dnia, poprawa jakości snu, produkt naturalny.

versus
Wady

Wysoka cena (koszt 10 ml olejku CBD sięga nawet 200 zł), 1 buteleczka wystarcza na 10 dni regularnego stosowania.

Muzyka relaksacyjna

Muzykę kocham pod każdą postacią i wiem, że dźwięki potrafią na nas oddziaływać. Pewnego dnia, jadąc do pracy, w radiu usłyszałam rozmowę na temat dość popularnej aplikacji Calm. Pobrałam wersję próbną i postanowiłam przetestować.

muzyka relaksacyjna

Aplikacja oferuje wiele różnych sesji medytacyjnych oraz motywów w postaci odgłosów morza, deszczu i wielu innych. Choć medytacja nie jest moją mocną stroną (uważam, że to sztuka, której należy się nauczyć, czego do tej pory nie udało mi się osiągnąć), to zakładka z różnego rodzaju dźwiękami i muzyką relaksacyjną mnie przekonała. Przemawia do mnie ta forma ukojenia, choć zasypianie w słuchawkach i z telefonem obok głowy nie jest dla mnie higienicznym rozwiązaniem. Bardzo chętnie jednak słucham spokojnych, jazzowych brzmień przy wieczornej herbacie, co dodatkowo w połączeniu z dźwiękami uderzającego o parapet deszczu w ciepłe, letnie dni sprawia, że zasypiam jak niemowlę.

Ćwiczenia oddechowe

Oddech to podstawa życia. Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób wdychamy i wydychamy powietrze, a to najprostszy sposób na uspokojenie organizmu i zrelaksowanie się. Od czego zaczynamy?

Ja bardzo lubię krótkie ćwiczenia polegające na koncentracji na własnym oddechu. Są proste, nie wymagają żadnego przygotowania i doskonale sprawdzają się wieczorem tuż przed snem. Ćwiczenia oddechowe bardzo mnie relaksują i uspokajają – to niesamowite, jak oddech potrafi zredukować napięcie i wyciszyć myśli.

Ćwiczenie na dobry sen

Połóż się wygodnie w łóżku i oddychaj nosem – skup się na każdym wdechu i wydechu. Postaraj się, aby oddech był równomierny i spokojny. Następnie zwróć uwagę na temperaturę wdychanego i wydychanego powietrza – kiedy jest zimne, a kiedy ciepłe.

▶▶ Sprawdź też: Trening oddechu – ćwiczenia dla każdego

Nasz dynamiczny styl życia, praca, obowiązki domowe i różne, emocjonalnie wyczerpujące sytuacje mogą utrudniać odpoczynek, wyciszenie i spokojny sen. Kiedy trudno jest zasnąć, w pierwszej kolejności warto zadbać o odpowiednią higienę snu – właściwa temperatura, która nie powinna być zbyt wysoka, stałe godziny snu i ograniczenie światła niebieskiego, które dodatkowo nas pobudza, to podstawa. Wspomniane wyżej sposoby na bezsenność nie są złotym środkiem, ale z pewnością mogą ułatwić nam zasypianie.

Powyższe sposoby na bezsenność warto stosować – warto wspomagać swój dobry sen różnymi technikami. Jednak w momencie, gdy nie przynoszą one rezultatu i ma się poczucie, że kłopoty ze snem trwają zbyt długo lub negatywnie wpływają na codzienne funkcjonowanie, wówczas należy szukać pomocy u specjalisty — Anna Gach, psycholog.

▶▶ Od jakiegoś czasu lepiej śpimy. Wystarczyło zmienić oświetlenie i kilka nawyków

Wyśpij się komfortowo

Wyśpij się komfortowo

Wygodną piżamę, przyjemną pościel i inne gadżety na dobranoc znajdziesz na Tchibo.pl

Do sklepu internetowego

Przeczytaj również

Pokonaj nieprzyjemny zapach z butów! Trzy kroki do pachnącego obuwia
Pokonaj nieprzyjemny zapach z butów! Trz…9114
Czy warto interpretować sny i przywiązywać się do tego, co nam przekazują?
Czy warto interpretować sny i przywiązyw…4049
Jak sobie radzić z podkrążonymi oczami? Kosmetyczka o internetowych poradach
Jak sobie radzić z podkrążonymi oczami? …13446
Kolejne artykuły